Sunday, December 19, 2010

sakit kepala...

nih bukannyer nak gtau yang aku sakit kepala tapi nak kongsi cikit pasal..SAKIT KEPALA...

sakit kepala nih adalah salah satu tanda penyakit otak dan organ lain...cam teru je bunyinyer...hehe
ia disebabkan oleh respon kepada stress fizikal/emosi/perubahan hormon/kimia dalam makanan dan juga minuman.
sakit kepala nih sebenarnya banyak jenis...contoh nyer,
1)migrain 2)cluster headache 3)tension headache


apa yang aku gtau sebenarnya tentang sakit nih...huhu
okay,first migrain...rase-rasenyer seme student pernah rase bende...ye r..mcm-mcm nak pikir...asignment la...beli tiket la...blablabla...kapel la...hahaha..macam..
migrain nih kita akan rasa sakit yang berulang-ulang tapi sebahagian je kita sakit contohnya belah kanan atau kiri kepala....kebanyakkannya berlaku pada golongan wanita dan...kerap time kita puber dan menopause(putus haid)....cam ne ia jadi erk???cam nih,disebabkan berlaku pengecutan pada arteri otak menyebabkan paras serotinin meningkat...pahtu berlaku plak perkembangan pada salur darah kat otak yang menyebabkan rasa sakit yang amat sangat.
sakit nih berlaku dalam 3 fasa...
fasa pertama:
fasa aura:lebih kurang lam setengah jam gak dapat gangguan pandangan pahtu rasa pening,lemah,keliru...dan yang paling xtahan time rasa mencucuk-cucuk pada muka dan tangan
fasa kedua:
fasa sakit kepala yang teruk dipanggila trobing pain sampai kita rasa hilang fungsi jadi fotobia,muntah dan maybe berlaku selam 1/2 jam atau berlarutan sampai 1-2 hari..percayer x...kene percayer gak..
fasa ketiga:
fasa pemulihan..rasa lenguh pada bahagian kepala dan leher disebabkan penyecutan otot-otot pahtu rasa letih dan nak tido..
cara nak hilang bende nih senang je...baring lam bilik gelak...pasti duk sorang-sorang je..tenang sikit..pahtu kepala tinggi dari kaki...kalu xtahan makan ubat tahan sakit...
cam tu la sakitnyer...xleh nak bayang...korang rase la sendiri...

No comments:

Post a Comment